PROGRAMA
El programa del curs d'història filosofia de 2n Batxillerat s'estructura en 3 blocs de continguts al voltant dels grans períodes en què es divideix la història de la filosofia. S'assenyalen en negreta els filòsofs de les PAU 2024.
Bloc I. Filosofia Antiga i Medieval
Unitat 1. L'origen de la filosofia occidental: la religió (Homer, Hesíode i l'orfisme) i les condicions socio-polítiques-econòmiques. El pas del mite al logos. Presocràtics, sofistes i Sòcrates.
Unitat 2. La filosofia en la Grècia clàssica: Plató i Aristòtil.
Unitat 3. La filosofia Hel·lenística: Epicureisme (Epicur) i Estoïcisme (Sèneca).
Unitat 4. La filosofia cristiana medieval: Patrística (Agustí d'Hipona) i Escolàstica (Tomàs d'Aquí).
Bloc II. Filosofia Moderna
Unitat 5. Renaixement (Maquiavel i Hobbes) i Revolució Científica (Galileu).
Unitat 6. La filosofia moderna: Racionalisme (Descartes) i Empirisme (Locke i Hume).
Unitat 7. La Il·lustració: Kant i Rousseau.
Bloc III. Filosofia Contemporània
Unitat 8. Corrents del segle XIX: Idealisme (Hegel), Materialisme (Marx), Utilitarisme (Stuart Mill i Harriet Taylor) i Vitalisme (Nietzsche).
Unitat 9. Corrents del segle XX: Psicoanàlisi (Freud), Fenomenologia (Husserl i Heidegger), Filosofia analítica (Popper i Wittgenstein), Escola de Frankfurt (Marcuse i Fromm), Existencialisme (Sartre i Camus), Estructuralisme (Lèvy Strauss), Raciovistalisme (Ortega i Gasset i Maria Zambrano), Pluralisme (Hannah Arendt), Feminisme (Simone de Beauvoir, Judith Butler), Biopolítica (Foucault), Posmodernisme (Lyotard), Ecologisme (Thoreau i Latour) i Transhumanisme (J. Huxley i Bostrom)
Unitat 10. La filosofia avui: Sloterdijk, Zizek, Nussbaum i Han.
TEMPORITZACIÓ PER AVALUACIONS
PRIMER TRIMESTRE
Preavaluació
Unitat 1
Unitat 2
1a Avaluació
Unitat 2
Unitat 3.
Unitat 4.
Unitat 5
SEGON TRIMESTRE
2a Avaluació
Unitat 5
Unitat 6
Unitat 7
TERCER TRIMESTRE
3a Avaluació
Unitat 7
Unitat 8
Unitat 9
Unitat 10
CRITERIS METODOLÒGICS
Les proves d'avaluació (exàmens) tenen la mateixa estructura que els exàmens de les PAU 2024 (veure Filosofia PAU 2024). Convé recordar que cada pregunta es respon amb un procediment diferent. En aquest sentit és útil consultar el capítol inicial del llibre Noesi, titulat "Estructura general de la prova".
Els exàmens tenen 5 preguntes, les tres primeres relacionades amb un text d'un filòsof PAU inclòs en l'examen. L'enunciat general de les cinc preguntes és el següent:
Pregunta 1: resumir un text d'un filòsof PAU. Procediment resposta: exposició (informar ordenadament sobre el contingut del text).
Pregunta 2: definir dos conceptes d'un filòsof PAU explícits o implícits en el text de la preg. 1. Procediment resposta: definició (de manera molt breu precisar el significat del concepte i diferenciar-ho d'altres conceptes semblants)
Pregunta 3: explicar el sentit d'un fragment del text de la preg. 1. Procediment de resposta: explicació (fer comprendre el fragment en relació a un determinat tema del pensament de l'autor)
Pregunta 4: comparar dos filòsofs al voltant d'un tema o concepte. Procediment de resposta: exposició (informar ordenadament sobre el tema o concepte en cada autor, assenyalant semblances i diferències)
Pregunta 5: opinar sobre una afirmació relacionada amb un filòsof PAU. Procediment de resposta: molt breu dissertació amb una introducció, un desenvolupament i una conclusió)
Cal recordar que no s'utilitza llibre de text, sinó l'antologia de textos Noesi. Per tant és imprescindible la presa d'apunts a les classes i la realització de les activitats proposades. Per tal de facilitar el seguiment de la matèria, es compartiran alguns continguts amb les respectives activitats a través del blog https://quadernitinerant.blogspot.com/.
Dels filòsofs PAU es faran controls de lectura de l'antologia de textos Noesi en forma d'una durada de 30 minuts i es corregiran tot just en acabar el test. Aquests controls constaran de tres parts: un test entre 8 i 16 preguntes de resposta múltiple, segons el nombre dels filòsofs explicats, sobre el context històric i filosòfic i el projecte filosòfic d'un determinat filòsof; identificar textos d'un filòsof en les seves obres o en parts de les mateixes, i diversos exercicis de reconstrucció de textos escollint expressions o frases.
Les unitats 9 i 10 les desenvoluparan els alumnes a partir de les orientacions del docent. Per parelles s'escolirà un filòsof o una filòsofa i es farà un pòster que es presentarà a la classe. No es pot repetir cap autor o autora.
ORIENTACIONS D'AVALUACIÓ
Activitats i proves per trimestre
En cada avaluació es programaran dos exàmens i un projecte, llevat de la tercera avaluació que conté dos projectes. Els projectes es realitzaran en la segona hora de les classes dels dijous. I el mateix pel que fa al primer dels exàmens trimestrals.
Càlcul de la qualificació
La nota de la preavaluació de la 1a avaluació representarà un 30% de la nota de l'avaluació. Consistirà en un examen.
El càlcul de la qualificació trimestral es farà de la següent manera:
2 exàmens: 40% cadascun (llevat de la 1a aval.); en total 80%
1 control de lectura dels textos per a les PAU: 10%
puntualitat, assistència, actitud i participació: 10%
L’avaluació és contínua i la qualificació final del curs s'obtindrà de la mitjana de les notes de les tres avaluacions amb aquesta ponderació:
1a avaluació: 33%
2a avaluació: 33%
3a avaluació: 34%
Per aprovar cada avaluació cal que la nota mitjana sigui igual o superior a 5. I per aprovar el curs cal que la nota mitjana de les tres avaluacions també sigui igual o superior a 5.
La nota trimestral constarà en el butlletí de notes sense decimals. L’arrodoniment de les notes serà a l’alça a partir de x,50, excepte de 4 a 5, així com de les inferiors al 4.
Per a la nota final s’agafaran les notes trimestrals sense els decimals publicades al butlletí.
Recuperació i millora de nota
El alumnes que no aprovin la 1a i/o 2a avaluació tindran una recuperació del corresponent bloc amb un examen que es programarà a principis de la 3a avaluació.
Si al final de curs l’alumne/a té alguna avaluació suspesa, caldrà que es presenti a la convocatòria extraordinària de juny i faci la prova i les activitats que se li encomanin de cada avaluació suspesa.
Els alumnes que vulguin millorar la seva nota final del curs hauran de presentar-se a la convocatòria extraordinària de juny i se'ls farà un examen sobre la totalitat dels continguts del curs.
Observacions
L’assistència continuada i la puntualitat, l'actitud i participació a l’aula, així com les preguntes al professor per resoldre els dubtes i la realització dels projectes programats, són indispensables per a l’assoliment de la matèria.
El plagi o còpia d'alguna activitat es penalitzarà amb un 0. Si durant la realització d'un examen es té evidència que un alumne està copiant, es qualificarà el mateix amb un 0.
L'idioma utilitzat pel docent a l’aula és el català. En aquest sentit, és coherent que l'alumne també utilitzi el català a l'aula com a idioma d'expressió i comunicació.
Cada errada lingüística descompta 0,1 punts, fins a un màxim d’un punt en cada prova o activitat proposada.
AGENDA D'AVALUACIÓ
PRIMERA AVALUACIÓ
Preavaluació
Examen 1: 2n A: per determinar; 2n B: per determinar
Avaluació:
Examen 2: 2n A: per determinar; 2n B: per determinar
Control de lectura 1: 2n A: per determinar; 2n B: per determinar
SEGONA AVALUACIÓ
Examen 3: 2n A: per determinar; 2n B: per determinar
Examen 4: 2n A: per determinar; 2n B: per determinar
Control de lectura 2: 2n A: per determinar; 2n B: per determinar
TERCERA AVALUACIÓ
Examen 5: 2n A: per determinar; 2n B: per determinar
Examen 6: 2n A: per determinar; 2n B: per determinar
Control de lectura 3: 2n A: per determinar; 2n B: per determinar
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada