Presentació

"La historia de la filosofía está llena de ideas peregrinas y doctrinas muy cuestionables pero cuando un profesor te explica a un filósofo y este aparece como un imbécil, puedes estar seguro de que el imbécil es el profesor".
Daniel Innerarity, Catedràtic de Filosofia Política.

Filosofia 1r Batxillerat

 PROGRAMA

El programa del curs de filosofia de 1r Batxillerat s'estructura en 4 blocs de continguts al voltant d'una qüestió cadascun. El primer bloc inclou els procediments bàsics que s'utilitzen per fer filosofia i s'aniran explicant segons l'ús que fem dels mateixos. S'assenyalen en color verd les unitats que consistiran en projectes que es realitzaran en grups cooperatius a l'aula.

Bloc I. Què és la filosofia?

         Unitat 0. Procediments de la filosofia: la pregunta, el comentari de text, la dissertació, el debat i la monografia.

        Unitat 1. El saber filosòfic: origen i desenvolupament històric de la filosofia; el lloc de la filosofia en els sabers; divisions de la filosofia; valor de la filosofia avui.

        Unitat 2.- Gènere i filosofia. [Projecte]

Bloc II. Què és l'ésser humà?

Unitat 3. El problema de la naturalesa humana: natura i cultura; determinisme i indeterminisme.

       Unitat 4. El problema de la identitat personal: sentits, emocions i raó; el llenguatge i la consciència.

        Unitat 5. El problema de l'artisticitat: L'obra d'art i la creativitat. [Projecte]

Bloc III. Què puc saber?

Unitat 6. El problema de la realitat.

Unitat 7. El problema del coneixement.

       Unitat 8. Fake news i postveritat. [Projecte]

Bloc IV. Què he de fer?

Unitat 9. La norma moral. La consciència moral.

Unitat 10. Tipus d'ètiques. Teories ètiques.

       Unitat 11. Dilemes morals. [Projecte]

 Bloc V. Com vivim junts?

Unitat 12. Els drets humans.

Unitat 13. Formes de violència: desigualtat, pobresa, guerra, discriminació, creixement il·limitat.

Unitat 14. Utopies socials. [Projecte]

TEMPORITZACIÓ PER AVALUACIONS

PRIMER TRIMESTRE

Preavaluació 

Unitat 1. El saber filosòfic: origen i desenvolupament històric de la filosofia; el lloc de la filosofia en els sabers, divisions de la filosofia; valor de la filosofia avui. 

Unitat 2.- Gènere i filosofia. [Projecte]

1a Avaluació

Unitat 3. El problema de la naturalesa humana: natura i cultura; determinisme i indeterminisme.

Unitat 4. El problema de la identitat personal: sentits, emocions i raó; el llenguatge i la consciència. 

SEGON TRIMESTRE

2a Avaluació

 Unitat 5. El problema de l'artisticitat: L'obra d'art i la creativitat. [Projecte]

Unitat 6. El problema de la realitat.

Unitat 7. El problema del coneixement.

       Unitat 8. Fake news i postveritat. [Projecte]

Unitat 9. La norma moral. La consciència moral.

TERCER TRIMESTRE

3a Avaluació

 Unitat 10. Tipus d'ètiques. Teories ètiques.

Unitat 11. Dilemes morals. [Projecte]

Unitat 12. Els drets humans.

Unitat 13. Formes de violència: desigualtat, pobresa, guerra, discriminació, creixement il·limitat.

Unitat 14. Utopies socials. [Projecte]

CRITERIS METODOLÒGICS

Els procediments de la filosofia explicats en el Bloc I són transversals a la resta de blocs. En cada trimestre es treballaran tots aquests procediments. I la seva producció es farà de manera grupal. El seu contingut no serà objecte d'avaluació, sinó la seva aplicació en determinades activitats.

Els procediments de la Pregunta, del Comentari de text i de la Dissertació es treballaran per parelles. Si un alumne no pot formar parella, haurà d'integrar-se en una establerta. El procediment de la Monografia es treballarà per grups de 3 persones. I el procediment del Debat es treballarà per grups de 6. S'aconsella que els grups de les Monografies i dels Debats es facin a partir de les parelles establertes per a la Pregunta, el Comentari de text i la Dissertació. Per realitzar un nou procediment es pot canviar de parella. Cada parella y grup cooperatiu escollirà un responsable de l'edició del document de Google Drive corresponent a l'activitat realitzada i que serà compartit amb l'opció d'editor.

Les proves d'avaluació (exàmens) consistiran en uns qüestionaris facilitats la setmana anterior a la data d'examen i es conceben com a formes d'autoavaluació i avaluació formativa per reforçar l'aprenentatge. En aquest sentit es farà una correcció pública dels mateixos a les classes.

Totes les activitats realitzades en cada avaluació s'editaran amb un document de Google des del Drive de l'alumne. Totes les activitats es programaran a través del Classroom de la matèria. Els qüestionaris d'avaluació es revisaran a classe en la data assenyalada en aquesta pàgina en l'apartat Agenda d'avaluació. S'aconsella imprimir el qüestionari de cada avaluació per facilitar el seu estudi

Cal recordar que no s'utilitza llibre de text. Per tant és imprescindible la presa d'apunts a les classes i la realització de les activitats proposades. Per tal de facilitar el seguiment de la matèria, es compartirà un resum dels continguts explicats i el llistat complet de les respectives activitats a través del blog https://quadernitinerant.blogspot.com/.

ORIENTACIONS D'AVALUACIÓ

Activitats i proves per trimestre

En cada avaluació es programaran els esmentats procediments (pregunta, comentari de text, dissertació, debat i monografia) adients amb els continguts treballats a les classes o sobre algun material o recurs facilitat als alumnes. Totes aquestes activitats seran qualificades amb una determinada ponderació (en funció del nombre total d'activitats que es puguin fer). 

Els comentaris de text seran de fragments d'obres de filòsofs i filòsofes presentats a les  classes. Les dissertacions es centraran en els problemes relatius als continguts de cada unitat didàctica (p. ex., de la Unitat 1 el problema del progrès del saber filosòfic, de la necessitat actual de la filosofia, etc.). Els debats consistiran en alguna controvèrsia filosòfica vigent. I les monografies es centraran en la lectura d'un cap. d'un llibre o be en un tema proposat pel docent i hauran de tractar continguts específics treballats a les classes. 

Càlcul de la qualificació

La nota de la preavaluació de la 1a avaluació representarà un 30% de la nota de l'avaluació. 

El càlcul de la qualificació trimestral es farà de la següent manera:

Exàmens, un o dos segons els continguts explicats (a partir de qüestionaris d'avaluació): 50%  
Projectes: 20% 
Procediments: 20%
puntualitat, assistència, actitud i participació: 10%

L’avaluació és contínua i la qualificació final del curs s'obtindrà de la mitjana de les notes de les tres avaluacions amb aquesta ponderació:

1a avaluació: 33%
2a avaluació: 33%
3a avaluació: 34%

Per aprovar cada avaluació cal que la nota mitjana sigui igual o superior a 5. I per aprovar el curs cal que la nota mitjana de les tres avaluacions també sigui igual o superior a 5.

La nota trimestral constarà en el butlletí de notes sense decimals. L’arrodoniment de les notes serà a l’alça a partir de x,50, excepte de 4 a 5, així com de les inferiors al 4.

Per a la nota final s’agafaran les notes trimestrals sense els decimals publicades al butlletí.

Recuperació i millora de nota

El alumnes que no aprovin la 1a i/o 2a avaluació tindran una recuperació del corresponent bloc amb un examen que es programarà a principis de la 3a avaluació

Si al final de curs l’alumne/a té alguna avaluació suspesa, caldrà que es presenti a la convocatòria extraordinària de juny i faci la prova i les activitats que se li encomanin de cada avaluació suspesa. Al setembre la recuperació és de les tres avaluacions.

Els alumnes que vulguin millorar la seva nota final del curs hauran de presentar els qüestionaris de les avaluacions suspeses, es projectes i les activitats de cada bloc del programa no realitzats durant el curs i fer una monografia d'una extensió entre 6 i 10 pàgines de text escrit sobre un tema o problema prèviament acordat.

Observacions

L’assistència continuada i la puntualitat, l'actitud i participació a l’aula, així com les preguntes al professor per resoldre els dubtes i la realització dels projectes i els procediments programats, són indispensables per a l’assoliment de la matèria.

El plagi o còpia d'alguna activitat es penalitzarà amb un 0. Si durant la realització d'un examen es té evidència que un alumne està copiant, es qualificarà el mateix amb un 0. 

L'idioma utilitzat pel docent a l’aula és el català. En aquest sentit, és coherent que l'alumne també utilitzi el català a l'aula com a idioma d'expressió i comunicació.

Cada errada lingüística descompta 0,1 punts, fins a un màxim d’un punt en cada prova o activitat proposada.


AGENDA D'AVALUACIÓ

PRIMERA AVALUACIÓ

Preavaluació

    Revisió qüestionari 1 d'avaluació: 1r A: divendres 6 d'octubre; 1r B: dimecres 11  d'octubre

    Examen 1: 1r A: dijous 19 d'octubre; 1r B: dimecres 18 d'octubre

Avaluació:    

    Revisió qüestionari 2 d'avaluació  : per determinar

    Examen 2: per determinar

SEGONA AVALUACIÓ

    Revisió qüestionari 3 d'avaluació per determinar

    Examen 3: per determinar

    Revisió qüestionari 4 d'avaluacióper determinar

    Examen 4: per determinar

TERCERA AVALUACIÓ

   Revisió qüestionari 5 d'avaluacióper determinar

    Examen 5: per determinar

    Revisió qüestionari 6 d'avaluacióper determinar

    Examen 6: per determinar 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada