PROGRAMA
El programa del curs de filosofia de 4t ESO s'estructura en tres blocs de continguts al voltant d'un tema cadascun: la filosofia, la condició humana i l'acció. I cada bloc es divideix en tres unitats didàctiques.
Bloc I. LA FILOSOFIA
Unitat 1. Què és la filosofia?
Unitat 2. Filòsofs i filòsofes
Unitat 3. El problema del coneixement
Bloc II. LA CONDICIÓ HUMANA
Bloc III. L'ACCIÓ ENTRE ELS ALTRESUnitat 4. Què ens fa humans?
Unitat 5. Cos, ment i esperit
Unitat 6. El problema de la llibertat
Unitat 7. Quina necessitat tenim de la societat?
Unitat 8. Ciència, tecnologia i societat
Unitat 9. El problema del poder
TEMPORITZACIÓ PER AVALUACIONS
L'estructura ternària del curs, tant pel que fa als tres blocs de continguts com pel que fa a les tres unitats didàctiques de cada bloc, facilita la seva distribució en les tres avaluacions que es fan durant el curs. Cal advertir que la primera avaluació és l'única que té una preavaluació.
PRIMERA AVALUACIÓ
Preavaluació
1. Què és la filosofia?
Avaluació
2. Filòsofs i filòsofes
3. El problema de la veritat
SEGONA AVALUACIÓ
4. Què ens fa humans?
5. Cos, ment i esperit
6. El problema de la llibertat
TERCERA AVALUACIÓ
7. Quina necessitat tenim de la societat?
8. Ciència, tecnologia i societat
9. El problema del poder
CRITERIS METODOLÒGICS
Cadascun dels tres blocs de continguts del programa del curs (la filosofia, la condició humana i l'acció) conté tres unitats didàctiques amb la mateixa seqüència d'enunciats: una interrogació, una relació de conceptes i un problema. El primer enunciat (amb forma interrogativa) serveix d'introducció al bloc. El segon enunciat (amb forma enumerativa) serveix per desenvolupar els continguts principals del bloc. El tercer enunciat (amb forma exhortativa) serveix per reflexionar al voltant d'una problemàtica central del bloc.
Les tècniques didàctiques que es treballaran en cadascun dels blocs són el comentari de text, la dissertació i el debat. De totes aquestes tècniques es facilitarà la pertinent explicació amb una exemplificació. Algunes de les activitats d'aquestes tècniques es treballaran de manera cooperativa.
Les proves d'avaluació (exàmens) consistiran en uns qüestionaris facilitats la setmana anterior a la data d'examen i es conceben com a formes d'autoavaluació i avaluació formativa per reforçar l'aprenentatge. En aquest sentit es farà una correcció pública dels mateixos a les classes.
Totes les activitats realitzades en cada avaluació s'editaran amb un document de Google des del Drive de l'alumne. Totes les activitats es programaran mitjançant el Classroom de la matèria. Els qüestionaris d'avaluació es revisaran a classe en la data assenyalada en aquesta pàgina en l'apartat Agenda d'avaluació. S'aconsella imprimir el qüestionari de cada avaluació per facilitar el seu estudi.
Cal recordar que no s'utilitza llibre de text. Per tant és imprescindible la presa d'apunts a les classes i la realització de les activitats proposades. Per tal de facilitar el seguiment de la matèria, es compartirà un resum dels continguts explicats i el llistat complet de les respectives activitats a través del blog https://quadernitinerant.blogspot.com/.
ORIENTACIONS PER A L'AVALUACIÓ
Activitats i proves per trimestre
En cada avaluació es programaran les esmentades tècniques didàctiques (comentari de text, dissertació, pregunta i debat) adients amb els continguts treballats a les classes o sobre algun material o recurs facilitat als alumnes. Totes aquestes activitats seran qualificades amb una determinada ponderació (en funció del nombre total d'activitats que es puguin fer).
Els comentaris de text seran de fragments d'obres de filòsofs i filòsofes presentats a les classes. Les dissertacions es centraran en la tercera unitat de cada bloc dels continguts del curs (el problema del coneixement, el problema de la llibertat i el problema del poder). Les preguntes faran referència a algun contingut treballat a les classes. I els debats consistiran en alguna controvèrsia filosòfica vigent relacionada amb un dels tres blocs.
Càlcul de la qualificació
La nota de la preavaluació de la 1a avaluació representarà un 30% de la nota de l'avaluació.
El càlcul de la qualificació trimestral es farà de la següent manera:
2 exàmens (a partir de qüestionaris d'avaluació): 50%
Activitats (inclou les tècniques didàctiques): 40%Puntualitat, actitud i participació: 10%
L’avaluació és contínua i la qualificació final del curs s'obtindrà de la mitjana de les notes de les tres avaluacions amb aquesta ponderació:
1a avaluació: 30%
2a avaluació: 30%
3a avaluació: 40%
Recuperació i millora de nota
El alumnes que no aprovin la 1a i/o 2a avaluació tindran una recuperació del corresponent bloc amb un examen que es programarà a principis de la 3a avaluació.
Per aprovar cada avaluació cal que la nota mitjana sigui igual o superior a AS. I per aprovar el curs cal que la nota mitjana de les tres avaluacions també sigui igual o superior a AS.
Els alumnes que vulguin millorar la seva nota final del curs hauran de presentar els qüestionaris de les avaluacions suspeses i les activitats realitzades durant el curs.
Observacions
Els exàmens i les activitats es qualificaran del 0 al 10.
El plagi o còpia d'una activitat es penalitzarà amb un 0. Si durant la realització d'un examen es té evidència que un alumne està copiant, es qualificarà el mateix amb un 0.
L'idioma utilitzat pel docent a l’aula és el català. En aquest sentit, és coherent que l'alumne també utilitzi el català a l'aula com a idioma d'expressió i comunicació.
Cada errada lingüística descompta 0,1 punts, fins a un màxim d’un punt en cada prova o activitat proposada.
AGENDA D'AVALUACIÓ
PRIMERA AVALUACIÓ
Preavaluació
Revisió qüestionari 1 d'avaluació: divendres 6 d'octubre
Examen 1: dimecres 11 d'octubre
Avaluació:
Revisió qüestionari 2 d'avaluació : per determinar
Examen 2: per determinar
SEGONA AVALUACIÓ
Revisió qüestionari 3 d'avaluació : per determinar
Examen 3: per determinar
Revisió qüestionari 4 d'avaluació: per determinar
Examen 4: per determinar
TERCERA AVALUACIÓ
Revisió qüestionari 5 d'avaluació: per determinar
Examen 5: per determinar
Revisió qüestionari 6 d'avaluació: per determinar
Examen 6: per determinar
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada